Monday 28 February 2011

FOUR SAHARAWI POETS ONLINE

The following saharawi poets ...


Ali Salem Iselmu
Limam Boicha
Mohammed Ebnu
Zahra el Hasnaui

can be found on ...

http://www.poetrytranslation.org/poets/filter/country/Western%20Sahara

This great site "was established by the poet Sarah Maguire in 2004" and they "translate leading contemporary poets from Africa, Asia and Latin America, all of whom are highly respected in their own culture." For every poet there's a short biography, original poems and translations into English. Highly recommended.

4 comments:

  1. Hei. Hyggelig aften igår ;)

    Fin side dette her! Via den linken i denne posten fant jeg frem til det gode diktet "Saguia" av Zahra el Hasnaui ;)

    Har du noen planer selv om å oversette noen WS-forfatter til norsk?

    Hilsen Inge

    ReplyDelete
  2. Hei Inge!

    Ja, det var en hyggelig kveld på torsdag. Øl og litteratur er bænkers!

    Jeg har stort sett vært borte denne helga, så jeg så ikke din melding før nå. Fint at du fant noe fint.

    Å gjendikte en eller flere VS-forfattere til norsk, har faktisk streifet meg. Så vidt jeg vet, har det aldri blitt gjort. Men tenker også på polske Herbert. Hva med deg? Går du med noen oversetterdrømmer?

    PK

    ReplyDelete
  3. Hei, igjen, Per Kristian.

    Vært inne og smugtitta litt mer ;)) Mye fint.

    Oversettingsmessig: Herbert. Det er Zbigniew? Har ikke lest noe av ham. Noe å anbefale?
    Det nærmeste jeg har kommet oversetting/gjendiktning er et prosjekt med den tsjekkiske Jan Neruda, samt noen haikupoeter. Har ikke høyt fokus akkurat...

    Kanskje en bayer eller kaffe til uka? Jeg jobber til ca. 21 om kveldene riktignok, men....

    ReplyDelete
  4. Takk for kommentar, Inge!
    (Så den dessverre ikke før i kveld. Har fått ekstrajobb (tekstredigering), hvilket betyr at jeg prøver å holde meg litt unna pc-en.) Likevel: Jeg håper å kunne bli litt mer aktiv her framover. Leser en bok nå om VS - en god akademisk innføring: "Western Sahara" av S. Zunes og J. Mundy.

    Z. Herbert, ja. Har bare lest noe på nettet. Kan kanskje bli noe sammen med dama (som er polsk). Altså bare løse tanker så langt.

    Vi tar en øl eller to i morra på Kuba!

    ReplyDelete